12 kwietnia 2017

Valle de Pineta

Nie wiem, z czego to wynika, ale ostatnio z trudem przesypiam noce poprzedzające dłuższe trasy. Dzisiaj było podobnie – w sześć godzin miałem wyspać się za dziewięć, ale ostatecznie w miarę znośnie przespałem może trzy godziny. Dlatego też pobudki o godzinie 7:00, 8:00 i 9:00 nie doszły do skutku. Zombie wstało z łóżka dopiero o godzinie 9:31. W tej sytuacji moment wyjazdu automatycznie został przesunięty w czasie. Mocno zmęczony Sabi opuściłem dopiero przed godziną 11:00. Celem dzisiejszego dnia była odległa o 100 kilometrów Valle de Pineta.

Dolinę tę planowałem odwiedzić od kiedy dowiedziałem się o jej istnieniu. Muszę przyznać, że zrobiła na mnie dość duże wrażenie. Jestem skłonny przyznać, że chyba nawet większe niż Valle de Ordesa. Prawdą jednak jest, że miejsca takie inaczej wyglądają, gdy patrzy się na nie z dołu, a inaczej, gdy podziwia się ich ogrom i potęgę z pewnej wysokości. Dobrze obrazują to zdjęcia dostępne w Internetach.

Przy okazji wycieczki do Navarry zapomniałem podzielić się następującym spostrzeżeniem: Navarra zdaje się być wspólnotą autonomiczną zdecydowanie bogatszą od Aragonii, co związane jest w dużej mierze z polityką generała Franco wobec poszczególnych regionów Hiszpanii. Po dzisiejszym dniu jestem zmuszony przyznać per analogiam, iż comarca Alto Gállego, która chociaż posiada wspaniałą Valle de Tena, a także Val Ancha, Val Estrecha i cały rejon Serrablo, niestety nie może się równać pod względem widoków i krajobrazów z tym, co oferuje sąsiednia comarca Sobrarbe – same doliny Ordesa, Pineta i Gistau oraz Cañón de Añisclo to jedne z najpiękniejszych miejsc w całych Pirenejach po stronie hiszpańskiej.

Większych przygód nie miałem, stąd – również z uwagi na zmęczenie – nie ma zbytnio o czym pisać. Po drodze zwiedziłem tylko jedną z dwóch stolic Sobrarbe – miasteczko Aínsa, której średniowieczna część znajduje się na wyniesionym płaskowyżu, oraz w samej dolinie wioskę Espierba, która leży na wysokości około 1400 m n.p.m. Myślę, że zdjęcia najlepiej pokażą to, co miałem przyjemność dzisiaj podziwiać.

Santa Olaria de Ara

Río Ara

Aínsa


Po drugiej stronie tych gór znajduje się Valle de Pineta

Laspuña


Bielsa

Valle de Pineta





Espierba


Badaín

Dane:
213,15 km
8 h 21 min 59 sec
Vśr = 25,47 km/h
Vmax = 69,38 km/h

Słowo na dziś:
la meseta - płaskowyż

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz