21 stycznia 2017

Św. Sebix

Hiszpanie jednak potrafią się bawić. Z uwagi na zagrożenie pożarowe, od kwietnia czy maja obowiązuje zakaz grillowania. Dlatego imprezują w styczniu. Miesiąc jest długi i raczej zimny, więc zabawę trzeba sobie jakoś zorganizować. Na początku roku jest święto Sześciu Króli (jak to jeden z polskich polityków swego czasu stwierdził), a teraz, podczas wspomnienia św. Sebixa rodziny ze znajomymi, młodzi z towarzystwem - wszyscy przygotowują wielkie ogniska. Zewsząd znoszą jakieś drewno, palety i inne rzeczy, które będą dawały ciepło przez cała noc. Do tego trochę jedzenia i dużo napojów wyskokowych.

Miasto urządziło swoje ognisko. Pnie drzew i palety zostały ustawione w wysoką na około 10 metrów piramidę. O 20:30 budowlę polano benzyną i podpalono. Doszło do małej eksplozji (wybuchły opary benzyny), ludzie wystraszyli się, ale nikt nie zginął. Chwile później rozpoczęła się wyżerka. Każdy dostał talerz wypełniony migas de pastor, a do tego wino lub wodę. Następnie można było poczęstować się jakimś likierem na bazie mleka. Świetna okazja do spotkań na świeżym powietrzu w gronie rodzinnym oraz pogawędek ze znajomymi.
 
Żadne z pobliskich "prywatnych" ognisk nie pobiło kilkunastometrowych płomieni miejskiego ogniska

Niestety nikt nie wpadł na pomysł typu "potrzymaj mi piwo, bo skaczę przez ognisko"


Wcześniej, w ciągu dnia, wybrałem się do wioski Villanovilla, której istnienie odkryłem całkiem niedawno. Prowadząca do niej 6-kilometrowa droga zaczyna swój bieg w Castiello de Jaca w Valle del Aragon. Jadąc nią, spotkałem starsze małżeństwo, które na pobliskiej polanie zaległo na leżakach, korzystając z dobrodziejstw Słońca, nim te zaszło za chmury. Podjazd jest raczej łagodny i niewymagający. W samym miasteczku nie odkryłem nic znaczącego. Wracając do domu, zahaczyłem jeszcze o Fuerte de Rapitán. Fort wznosi się bodaj przeszło 200 metrów ponad miastem, a za każdym razem, gdy się tam pojawiam, jestem pod wrażeniem tej wysokości i widoków rozpościerających się stamtąd.


Dane:
70,83 km
2 h 44 min 46 sec
Vśr = 25,79 km/h
Vmax = 55,04 km/h

Słowo na dziś:
el pan - chleb

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz